Cele i zadania szkoły oraz sposób ich wykonywania
§ 3
1. Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej:
1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy,
solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców
postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu
rozwojowi ucznia,
2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej,
regionalnej i etnicznej,
3) formowanie u ucznia poczucia godności własnej osoby i szacunku dla innych osób,
4) rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość,
5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania,
argumentowania i wnioskowania,
6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności,
7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki,
8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich
umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany
zrozumieć świat,
9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi
dalszej edukacji,
10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz
zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej,
11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu
społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość,
12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na
umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy,
13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
2. Zadania szkoły:
1) komunikowanie się w języku polskim,
2) porozumiewanie się w językach obcych nowożytnych,
3) rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
4) programowanie i korzystanie z zasobów dostępnych w Internecie,
5) zindywidualizowane wspomaganie rozwoju ucznia,
6) edukacja zdrowotna - kształtowanie postaw prozdrowotnych, aktywność fizyczna,
profilaktyka,
7) rozwijanie postaw obywatelskich, społecznych, patriotycznych,
8) wolontariat,
9) rozwijanie zainteresowań ekologią,
10) przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
11) nabywanie kompetencji społecznych - komunikacja i współpraca w grupie,
12) zarządzanie projektami,
13) rozwijanie u uczniów przedsiębiorczości i kreatywności,
14) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
15) wychowanie ukierunkowane na wartości.
§ 4
Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:
1) integrację wiedzy nauczanej przez:
- edukację wczesnoszkolną w oddziałach I – III (I etap edukacyjny),
- edukację w oddziałach IV-VIII (II etap edukacyjny),
- edukację prozdrowotną, regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną,
2) oddziaływanie wychowawcze skierowane na priorytety takie jak:
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- podejmowanie działań związanych z patronem szkoły,
- wpajanie zasad kultury życia codziennego,
- personalizację życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej i w szerszej społeczności,
3) prowadzenie kół zainteresowań, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, gimnastyki
korekcyjnej,
4) prowadzenie lekcji religii w szkole,
5) współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Grójcu, Gminnym
Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Belsku Dużym, Komisariatem Policji w Grójcu,
Strażą Pożarną w Grójcu, Gminną Komisją ds. Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Belsku Dużym, Biblioteką Publiczną w Belsku Dużym, MiejskoGminną Biblioteką Publiczną im. S. W. Laskowskiego w Grójcu, Biblioteką
Pedagogiczną w Radomiu Filia w Grójcu, Czytelnią w Grójcu, Gminnym Ośrodkiem
Kultury w Grójcu, Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Grójcu,
6) naukę języka rosyjskiego w klasach IV–VI jako przedmiotu dodatkowego.
§ 5
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów,
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia,
3) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie
w szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania
warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły.
2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole
i placówce wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego
rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za
granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w
celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
5. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom: nauczyciele,
oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologicznopedagogicznej, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy
i terapeuta pedagogiczny.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi
na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki uzgadnia z wszystkimi podmiotami warunki
współpracy.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana
z inicjatywy:
1) ucznia,
2) rodziców ucznia,
3) dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki,
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej, specjalisty prowadzących zajęcia
z uczniem,
5) pielęgniarki szkolnej lub higienistki szkolnej,
6) poradni,
7) pomocy nauczyciela,
8) pracownika socjalnego,
9) asystenta rodziny,
10) kuratora sądowego,
11) organizacji pozarządowej lub instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży.
9. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także
w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,
rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć
o charakterze terapeutycznym,
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
7) porad i konsultacji,
8) warsztatów.
10. Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej regulują odrębne przepisy.
11. Nauczyciele oraz specjaliści prowadzą w szkole w szczególności:
1) obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu
rozpoznanie u uczniów: trudności w uczeniu się, deficytów kompetencji i zaburzeń
sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu
się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, szczególnych uzdolnień,
2) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej
pracy z uczniami.
12. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologicznopedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista
niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem
i informują o tym wychowawcę klasy.
13. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia
ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem,
jeżeli stwierdzi taką potrzebę oraz we współpracy z nauczycielami lub specjalistami
planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych
działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
14. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie
ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor szkoły ustala formy udzielania
tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy
będą realizowane.
15. Wychowawca klasy oraz nauczyciele lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia oraz,
w zależności od potrzeb, z innymi osobami, poradniami lub organizacjami.
16. W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciele
i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają
nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod
pracy do możliwości psychofizycznych ucznia.
17. Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi
oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań
mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
18. W przypadku, gdy z wniosków wynika, że pomimo udzielanej uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w szkole, nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia,
dyrektor, za zgodą rodziców ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem
o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu.
§ 6
1. W celu realizacji podstawowych funkcji i zadań szkoła, dla zapewnienia prawidłowego
rozwoju uczniów, współpracuje z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi oraz
innymi organizacjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom
i rodzicom w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.
2. Szkoła organizuje współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi
organizacjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom, rodzicom
w oparciu o indywidualne ustalenia i oczekiwania osób wymagających pomocy.
3. Działania mediacyjne prowadzą nauczyciele, którzy w toku podejmowanych działań
zdiagnozowali konieczność udzielenia wsparcia lub inni nauczyciele, do których uczeń
lub rodzic zwrócił się o pomoc.
4. Czynności mediacyjne podlegają obowiązkowi dokumentowania w formie notatki
w dzienniku lekcyjnym oraz ochronie danych w nim zawartych.
5. Dokumentację gromadzi wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń.
§ 7
1. Dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na
trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą
realizować wszystkich odpowiednio zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć
edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają
dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych
w szkole jest organizowana zindywidualizowana ścieżka przygotowania przedszkolnego
oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
2. Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której
wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
3. Uczeń objęty zindywidualizowaną ścieżką realizuje w oddziale przedszkolnym lub
w szkole odpowiednio program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania
z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb
wynikających ze stanu zdrowia.
4. Na wniosek rodziców ucznia dyrektor ustala, z uwzględnieniem opinii, tygodniowy
wymiar godzin odpowiednio zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych
realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez
ucznia odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstawy
programowej kształcenia ogólnego.
5. Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką
podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w przedszkolu
lub szkole.
6. Zindywidualizowanej ścieżki kształcenia nie organizuje się dla uczniów objętych
kształceniem specjalnym lub indywidualnym nauczaniem.
§ 8
1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:
1) dyżury nauczycieli w budynku szkoły według grafiku wywieszonego w pokoju
nauczycielskim,
2) zapewnienie opieki na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i dodatkowych,
3) przydzielenie jednego opiekuna na 30 uczniów - jeżeli jest to piesza wycieczka po
najbliższej okolicy, na 15 uczniów - w czasie wycieczki krajoznawczo-turystycznej,
na 10 uczniów - w czasie turystyki kwalifikowanej,
4) omawianie zasad bezpieczeństwa na godzinach wychowawczych,
5) szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
6) dostosowanie stolików uczniowskich i krzeseł do wzrostu uczniów,
7) systematyczne omawianie przepisów ruchu drogowego, kształcenie komunikacyjne
oraz przeprowadzanie egzaminu na kartę rowerową,
8) utrzymywanie urządzeń sanitarnych w stanie pełnej sprawności i w stałej
czystości,
9) uwzględnienie, w miarę możliwości, w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktycznowychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu,
10) podejmowanie działań zabezpieczających uczniów korzystających z Internetu
przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju,
11) organizuje konkursy, apele, spotkania i warsztaty dotyczące bezpieczeństwa
uczniów.
2. Za bezpieczeństwo ucznia podczas zajęć lekcyjnych odpowiedzialny jest nauczyciel
przedmiotu, który:
1) nie może opuścić klasy bez zapewnienia opieki uczniom w niej przebywającym,
2) nie może usunąć ucznia z zajęć lekcyjnych za złe zachowanie,
3) nie może w czasie zajęć lekcyjnych wysyłać ucznia celem załatwiania spraw
prywatnych.
3. Zwolnienie ucznia z zajęć lekcyjnych może nastąpić na pisemną lub osobistą prośbę
rodziców. Rodzice biorą wówczas odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
Usprawiedliwienia przechowuje wychowawca klasy do końca roku szkolnego.
§ 9
1. Działalność dydaktyczno-wychowawcza szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania,
2) program wychowawczo-profilaktyczny uchwalony przez radę rodziców,
2. Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczo-profilaktyczny tworzą
spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania zawarte w podstawie programowej.